Visa ett inlägg
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-10-27, 14:17
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2008
Internet Sweden is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Internet Sweden Skicka ett meddelande via Skype™ till Internet Sweden
Standard

Hej mazada och välkommen!

Jag hoppas som du att dnzup ska tillföra mer djup än vad andra Svenska mötesplatser gör idag - det är iaf vår förhoppning och strävan.

När du ställer frågan om domänhanteraren och indikering av ombud, så kan jag ju lika gärna gå loss med mina orostankar om desamma.

På frågan billigast och bäst är det idag omöjligt att ge nån klar bild av flera orsaker. Det är det såvitt jag känner till endast Binero Binero - billigast på domännamn, vänligast på webbhotell Blog Archive Indikera mera som tydliggjort sin prisförändring av .se-domäner - men alla ackrediterade aktörer kommer ju behöva blotta priserna förr eller senare.

Vad sedan gäller själva indikeringen som varit möjlig sedan första halvan detta år, så kan du som innehavare idag välja mellan 195 olika ombud.
Här kommer det första problemet; .SE har idag drygt 50 stycken ombud som blivit godkända för den nya affärsmodellen, så risken att du väljer "fel" ombud redan här är överhängande stor.

Vad sedan gäller själva indikeringen, så kan du inte alls vila iom det och tro att du kommer att bli fakturerad av ditt valda ombud!!

Saken är att .SE i december kommer att skicka dessa listor till respektive indikerat ombud, som sedan behöver ta kontakt med dig och upprätta ett juridiskt bindande avtal.

Men här kommer problem 2;
Efter att ha besökt Internetdagarna 2008 och lyssnat på Doktorand Daniel Westman vid Stockholms Universitet
http://www.internetdagarna.se/images...el_Westman.pdf
(som av .SE fått i uppdrag att titta på de juridiska aspekterna i den nya affärsmodellen och hur den ter sig gentemot Svenska lagar) så tolkar jag det (och fler med mig) som att det tillstöter fler problemshärder som kanske inte .SE reflekterat över.

När du som slutkund gjort en registrering hos ett ombud, och förmedlat dina personuppgifter, så behålls dessa av ombudet (för webbhotell, merförsäljning, fakturering mm) men de sänds naturligtvis även vidare till registerhållaren [.SE/IIS] för att de skall kunna exekvera registreringen samt hålla den lagstadgade publika whoisen intakt.

Som juridisk person(bolag) syns här samtliga kontaktuppgifter, men som fysisk person (privatperson, Enskild firma) syns endast namn.
Detta pga av Personuppgiftslagen [PUL]
Problemet är om jag uppfattat det rätt är att om du väljer ett "nytt" ombud av de 195 erbjudna som du inte tidigare har relation till, så får (lagstadgat) inte .SE lämna ut fysiska personers uppgifter till detta ombud, utan uttryckligt medgivande från privatpersonen. Detta behöver då ske genom legetimering eller motsvarande.

Vad som då kan ske är att .SE skickar ut listor med domännamn och kontakt-ID till ombuden. Sen får ombuden själva efter bästa förmåga försöka hitta kontaktinformation till innehavarna - ta kontakt och försöka upprätta ett juridiskt bindande avtal innan de kan bli kund och få betala för sin domän. Misslyckas ombudet med detta, så kommer domänen istället att ramla tillbaka till .SE-direkt som kommer att fakturera dig - MOT din uttryckliga indikering och val av ombud.

Men problemen stannar inte här!
Det står också klart att .SE i sitt ombudsavtal gentemot sina kunder (ombuden) "friskriver sig" dvs avtalar bort "14 dagars ångerrätt" eftersom avtalet är mellan 2 juridiska personer.

Däremot kommer ombuden INTE att kunna friskriva sig från 14 dagars ångerrätt gentemot registranter som är privatpersoner (eftersom ångerrätten är "tvingande"). Vilket då innebär att efter att en privatperson (fysisk person) lagt en beställning, så krävs att ombudet (exempelvis) skickar ett e-mail till registranten där han/hon explicit avsäger sig ångerrätten för att registreringen skall kunnas skickas in till registret .SE -
för att inte ombudet ska stå där med mössan i handen och stå risken att privatkonsumenter inte utnyttjar ångerrätten och under 13½ dag kör domäntasting gentemot ett stort antal .se-domäner - som då ombudet får stå kostnaden för.

Men det är heller inte så svart och vitt! .SE friskriver sig gentemot ombuden för att de är juridiska personer.. men jag vet säkert att det finns ombud som är Enskilda firmor - vilket är en fysisk person.
Kontentan av det "kan" bli att mindre noggranna ombud utnyttjar detta medan andra ombud är förbjudna att göra det - vilket skulle leda till en helt absurd situation.

Jag vet inte hur, men jag ska se om jag på något sätt kan få Daniel Westman att läsa och kanske kommentera.

Senast redigerad av Internet Sweden den 2008-10-27 klockan 14:32.
Svara med citat