Citat:
Ursprungligen postat av wiseguy
Peter a k a Internet Sweden skrev för drygt en månad sedan på sin blogg att NameDrive's parkeringsprogram ger honom 58 gånger högre ersättning jämfört med Sedo.
Vad har ni andra för erfarenheter? Har ni provat att köra ND med både svensk och utländsk type-in-trafik?
|
Jag vill poängtera att det främst handlar om Svenska ord, riktade mot Svenska besökare under .se eller .nu.
Jag har själv erfarenhet av att Parked.com är betydligt mer givande för engelska gTLD-domäner riktad mot en engelskspråkig publik.
Jag vill ogärna vifta med siffror hit och dit för att varje domännamn är unikt och sällan jämförbart vad gäller trafik och revenue osv. Men för att visa något som jag anser är väldigt talande så tar jag en .se-domän:
Denna .se-domän är ett singularord i
obestämd form, (medan det finns en tjänst som rullar i singularform i
bestämd form) det finns av diverse anledningar ingen risk för varumärkesintrång, men trots det får man/jag gissa att den största delen av trafiken är felskrivande besökare.
Jag har domänen parkerad hos SEDO under knappt 2 månader. Under en månad har den hos SEDO
82 besökare, utan ett klick eller inkomst.
Jag flyttar den till NameDrive (alltså SAMMA domän) och har har under en månad haft ett snitt på 38,9 besökare per dag (
1167 månad)
7,6 klick per dag (228 månad)
Under månaden har den dragit in 166,6 SEK (knappt 2K/år)
Det är alltså inte någon premiumdomän av något slag och inga stora inkomster.
MEN det säger en hel del om mina erfarenheter av SEDO och deras trafik och ersättningar.
Denna domän går alltså från att vara en kostnad till att både betala sin egen förnyelse + 11 andra .se-domäners förnyelsekostnader. Det är ju också förbaskat intressant att Namedrive under en månad har mer än 14 gånger mer trafik än månaden hos SEDO. (Vilket får mig att fundera på det ZN skriver - kanske är det så att det finns en kran att dra åt för SEDO vad gäller trafik man ser - och att för NN och andra "Premiumkunder" så släpper dom på lite mer..?
Jag var på Internetdagarna där jag såg bla Martin från Namedrive göra en
presentation på sidan 12 i presentationen blottar NameDrive sig och berättar att snittet för en domän hos NameDrive drar in 40,22 dollar per år (ca 273 SEK dvs 22,75 per månad eller 76 öre per dag). Min exempeldomän är alltså en bra bit över snittdomänen.
Ta detta med en stor nypa salt:
Men om du hypotetiskt exempelvis registrerar 100 domäner som faller in under det "snittet" för 150 SEK styck (om man nu inte lyckas pricka in nåt erbjudande som förra årets JUL-kampanj då de kostade 19 SEK styck*). Då kostar dessa 15 000 SEK att investera (1 900 SEK*) Efter ett år har dessa inbringat 27 300 SEK vilket då gett 12 300 i vinst (25 400 SEK*)
Helt plötsligt tänker jag på en fras ur den gamla klassikerfilmen "The Warriors":
- Caaaaan yoooooooouuuuuuuu digit?
Jag ser iaf ingen som helst anledning till att gå tillbaka till SEDO under rådande förutsättningar.