Citat:
Ursprungligen postat av Ara
Det är just problemet med idn-domäners epost jag tror dom måste lösa innan det ska bli verklighet. Det är någ inte såmånga som vill ha en domän med ej fungerade epost.
Det du säger med A och Bnät tycker jag ocksåe är intressant med mer ur en annan vinkel, nämligen tex sökmotorer och teckenuppsättning.
1. Sökmotorer: Det känns som det blir allt vanligare att visa träffaroch reklam olika beroende på vart surfaren befinner sig, vilken medför att det kommer bli allt svårare för tex svenska användare att ta sig ut på "det stora internet" istället för den lilla svenska delen av nätet när man nästan bara får upp svenska resultat på tex google och svensk reklam på webbsidorna man besöker.
2. Teckenuppsättning: Eftersom man inte har alla tecken uppsättningar på sin dator går man redan där miste om en stor del av nätet och man håller sig till "sin" del vilken kommer skapa A och Bnät. (kanske kan jämnföras med skriftspårk). Men här finns också en liten sak som kanske talar för idn, nämligen att det är väldigt dumt att det är just engelska som är "standard" på nätet eftersom det engelska alfabetet innehåller väldig få bokstäver och redan idag skapar problem.
T ex om goran andersson och göran andersson vill regga sitt namn som mailadress-domön blir det fel, efter som det saknas bokstäver.
Jag är INTE imot de nya domäner och jag vill att det ska ta lång tid (Sen kanske vi inte has samma uppfattning om hur lång tid, lång tid är) men om man räknar med hur llänger nätet har funnit blir några år ganska lång tid om man jämnför med hur länge vi har surfat runt på nätet.
|
Jag anser att du har några grundläggande fel i ditt resonemang:
- email och surfning är två helt från varandra separerade problem.
- Att du inte har världens alla teckenuppsättningar installerade på din burk begränsar
INTE surfandet (mer än att du inte klarar "typeins" mer än cutnpaste) - du kan lika väl klicka dig till sidorna genom banners)länkar eller serp-resultat. (se mitt tidigare exempel om de IDN-domänerna om SERPen och testa att klicka till resultaten)
- Att annonsörer begränsar ads till vissa regioner (och dess besökare) har ingenting med annat än geo-optimering/begränsning av sina annonser - en lokal restaurang i Säffle vill väl främst annonsera gentemot besökare i Värmland och slippa visa sina annonser (och betala) för Kineser och Amerikaner som klickar på länkar..
Detta kan naturligtvis begränsas på olika sätt - som vi också ser - även om det främst i dagsläget handlar om (USA, Kanada och UK mot resten av världen)..
Men detta fenomen kommer alltmer i georiktade reklambudskap i onlinespel likaså - eller i andra typer av plattformar som drar till sig användare som spenderar mycket onlinetid. Kostnadseffektiv annonsering - visst, en positiv utveckling anser jag!
- Det går idag alldeles utmärkt att maila till adresser som
info@xn--jttelngidndomn-5hbmi.se (info@jättelångidndomän.se) - men det handlar om att e-postsystemen inte översätter hos avsändare och mottagare - det är här SW-företagen behöver komma fram med gemensam standard. (Se bla
http://tools.ietf.org/html/rfc3490)
- För min del handlar det inte om att vara för eller emot, utan snarare om
accept, adopt and amend.
Förändingarna kommer - när var och hur är egentligen egalt - det gäller främst att anpassa sitt "tänk" efter att det kommer och då kan ett par år vara alldeles för kort tid..