Citat:
Ursprungligen postat av Ara
"Men allteftersom bla arabiska sätts in som "riktiga" tlder, så kommer vi sannolikt se motsvarande URLer från höger till vänster:
ea.www:\\ptth "
Kommer även webbläsaren va spegelvänd ?;-)
Jag tror det kommer ta ganska lång tid innan vi får se "ea.www:\\ptth" hur kommer det bli med tex emailadresser? xxx.yyy@yyy.xxx var kommer tex det mailet att gå? till xxx som har domänen yyy eller tvärtom?
|
Ara - Tänk först på att
"idag var framtid igår!"
Och jag tror precis motsatsen - eller jag hoppas att du har fel dvs att det inte tar lång tid!
Detta är vad jag förstått ett problem hos ICANN sedan drygt 10 år och numera höprioriterat. (aka "
IDN Fasttrack")
Med bla utfört test att implementera det i rotservrarna, utfört av det Svenska företaget Autonomica AB i början av 2008.
http://www.icann.org/en/topics/idn/i...rt-07jan08.pdf
Som litet experiment tog jag en av IDN-domänerna i testet: xn--mgbh0fb.xn--kgbechtv. och översatte det på
>>> I DN C O N V E R T . N E T <<< till
مثال.إختبار
Som jag sedan sökte på i Google:
مثال.إختبار - Google-sökning
Titta sedan på plats #2 i träffresultatet och hur den URLen presenteras: (مثال.إختبار/ - 24k )
Gå sedan upp i Googles sökfält igen och försök att lägga till något en bokstav (ej ersätt utan lägg till ) - så får du se något intressant..
eller gör samma sak med xn--fdbk5d8ap9b8a8d.xn--deba0ad. som blir בײַשפּיל.טעסט
Googlesökning:
בײַשפּיל.טעסט - Google-sökning
Plats #1: ( בײַשפּיל.טעסט/ - 25k )
"Jag får för mig...att det finns en anledning för Google att göra denna anpassning.."
Men om vi börjar lite "basic"; Vad ÄR Internet?
För mig är det "
mångfald"..och ett verktyg för
ALLA
Om då redan idag, över hälften av Internets användare använder andra språk och teckenuppsättningar än det latinska alfabetet,
World Internet Usage Statistics News and World Population Stats
- torde det ligga ICANN
MYCKET varmt om hjärtat att skynda på IDNA processen. Då alternativet är ett "segregerat Internet" av typen -
"varför ska vi acceptera och tillmötesgå ICANN när vi inte ens kan ha TLDer på vårt eget språk eller använda vårt språks tecken"?
Risken är - som jag ser det - att vi i annat fall får en rad olika "Internet-A", "Internet-B" osv dvs nations- eller regionsindelade informationsöar,
där länder eller regioner utvecklar sina egna "Internet".
Detta befarar jag kan bli verklighet om processen inte går tillräckligt snabbt och är inget som värnar mångfalden.
"Hotet" kommer även från andra konstellationer där "affärskunder" segregeras från "vanliga internetanvändare"
Nytt internet bara för affärskunder - IDG.se
Däremot finns ju en rad säkerhetsaspekter för ICANN att beakta som exempelvis spoofingdomäner (tecken som ser lika ut i olika teckenuppsättningar, gör det lätt för styggingar att få användare att tro att användaren klickar på en känd URL, men istället tar användaren till en annan)
Sen är det förstås även så att du som användare måste ha den aktuella teckenuppsättningen installerad på din dator för att det ska fungera - där kommer såväl operativ, applikationer och browsers in med "varningsmeddelanden" om så inte är fallet - för att förhindra spoofing mm
Men sammantaget så är jag övertygad om att det är den
ENDA vägen..
IDN-tecken i e-mailadresser handlar om något helt annat - men det finns väl anledning att gissa att det inte är så väldigt avlägset innan vi är där också..