Visa ett inlägg
  #2 (permalink)  
Gammal 2009-01-03, 23:32
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2008
Internet Sweden is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Internet Sweden Skicka ett meddelande via Skype™ till Internet Sweden
Standard

Mitt tidigare inlägg i ämnet:
Tankar om de nya toppdomänerna

185 000 US Dollar i ansökan
ICANN gTLD guide för ansökning

Som jag uppfattat det kommer som i ditt exempel TLDer som .blog att definieras som gTLD medan .volvo som sTLD (där s:et står för "sponsored") - precis som exempelvis .mobi

Min känsla är dock att detta ser ut att dra ut på tiden rejält. Dels innan de första nya tlderna öppnas för massan, men framförallt innan vi ser några större mängder av tlder.
Läsvärt: Full fart i domänerna - IDG.se

Men hur det kommer att påverka domänmarknaden.. hmm det är min uppfattning att under den första tiden för de flesta TLDerna så kommer det finnas en del spekulativt intresse för de mest åtråvärda orden (Premium) och ev. TLD-hax dvs AJAX = aj.ax (.ax = Ålands TLD).
Men sett i stort, så tror jag att de redan etablerade TLDerna kommer att förstärkas. Dvs .se och .nu kommer "alltid" att vara #1 och #2 för Svenskt vidkommande.

Jag tror inte på någon avvikelse från det förrän sökmotorerna förändrar sitt sätt att indexera och ranka (vilket jag tror kommer att ske inom ett par-tre år så pass mycket att de "nya" TLDerna får ett annat värde)

Svara med citat